Selecteer een pagina

Waar moet een goede contentkalender aan voldoen?

13 maart 2022 | Blog

Content plannen agenda

Het belangrijkste aan het maken van een goede contentkalender is dat je hem zo inricht dat je het zelf fijn vindt om mee te werken. Hoe dat is, daar zijn natuurlijk wel een aantal aanraders en adviezen voor. We bespreken de basiskenmerken van een sterke contentkalender en geven je inspiratie voor het overzichtelijk opstellen van jouw nieuwe planner.

Hoe ziet een goede contentkalender eruit?

Een contentkalender is een schematische weergave van de planning van je content. Aan de hand van rijen en kolommen werk je je ideeën in punten en steekwoorden uit. Dit kun je zover specificeren als je zelf wilt. De volgende basiskenmerken zijn opgenomen in een contentkalender:

  • Datum: meestal per dag of week
  • Categorie van onderwerp: bijvoorbeeld per productcategorie of per rubriek
  • Concreet onderwerp: waar gaat de content over?
  • Type content: tekstueel, foto, video, et cetera
  • Kanalen verspreiding: blog, verschillende social media kanalen, et cetera.
  • Publicatie: wie binnen het team is/zijn verantwoordelijk?

Meerdere doelgroepen aanspreken

Als je meerdere doelgroepen hebt zou je ervoor kunnen kiezen om ook de gespecificeerde doelgroep te noemen per topic. Het blijft belangrijk om de content op elkaar af te stemmen, ook al richt je je op andere personen.

Wanneer je promotie via verschillende kanalen en teams doet, bijvoorbeeld B2B en B2C, dan zou je wel nog kunnen overwegen om per doelgroep en team een eigen (social media) contentkalender te maken. Ook hier is het wel belangrijk om met het andere team te overleggen, zodat jullie elkaar niet tegenspreken en bij elkaar inspiratie kunnen opdoen.

Een goede contentkalender aanmaken?

Het aanmaken van een goede contentkalender is gelukkig helemaal niet lastig. Je kunt dit bijvoorbeeld in Excel of Google Spreadsheets doen. Het voordeel van deze laatste optie is dat je heel eenvoudig teamleden kunt uitnodigen voor alleen-lezen of bewerken, zodat jullie samen kunnen werken aan de contentkalender. Daarnaast is opslaan in de cloud natuurlijk een pre, omdat je document zo nooit verloren raakt.

TIP 1: Maak een extra tabblad aan die dient als ‘ideeënlijst’. Iedereen die plots een ingeving krijgt kan hier eenvoudig en snel inspiratie neerzetten.

TIP 2: Je kunt extra kolommen aanmaken voor het bijhouden van de cijfers uit Analytics. Zo zie je meteen welke content en welke publicatiemethoden het goed doen. Hierop kun je je contentstrategie voor de lange termijn baseren.

Template goede contentkalender downloaden

Je hoeft overigens zeker niet vanaf nul te beginnen met het aanmaken van je contentkalender. Sterker nog, je kunt bij ons een template voor je contentkalender downloaden waarin je tal van tips en inspiratie vindt voor je topics. We hebben deze contentkalender met zorg voor je samengesteld.

Maar liefst 365 krachtige, nieuwe ideeën, zo bied je niet alleen waardevolle content, maar bespaar je ook nog eens veel tijd!