Selecteer een pagina

7 Tips voor het maken van een contentkalender

13 maart 2022 | Blog

Content plannen agenda

We vertelden je eerder al over de voordelen van een contentkalender. Een schematische planning van ideeën en bijbehorende taken die ervoor zorgen dat je altijd inspiratie hebt. Voor content on point! Maar hoe stel je nu een goede contentkalender op en hoe kom je aan al die ideeën? We geven je een aantal praktische tips.

1.    Maak een Spreadsheets document aan

We raden je aan om je contentkalender in Excel of Google Spreadsheets aan te maken. Zo werk je eenvoudig aan de hand van rijen en kolommen en houd je het geheel optimaal overzichtelijk. Sla dit op in de cloud, zodat je je gegevens nooit kunt verliezen.

2.    Stem af op je doelgroep

Hé, een open deur, maar wel een die we belangrijk vinden om te benadrukken! Het is van essentieel belang om na te denken over je contentstrategie. En dat gaat verder dan het bedenken van topics. Wie is je doelgroep en wat wil je bereiken bij die doelgroep met jouw content? Op welke (social media) kanalen is deze doelgroep aanwezig en op welke tijdstippen zijn ze het meest actief?

3.    Neem aankomende campagnes in de contentkalender op

Heb je al toffe campagnes en acties in het vooruitzicht? Deze wil je natuurlijk groots promoten. Het is slim om vooraf de topics en acties al uit te schrijven, zodat je een richtlijn hebt van hoe je het aan gaat pakken. Ga je bijvoorbeeld een nieuw product lanceren, een gigantische sale houden, een nieuwe podcast of cursus uitbrengen? Plan de aanloop, zodat je mensen tijdig warm kunt maken.

4.    Speel in op feestdagen

Inhakers worden ze ook wel genoemd, content die inspeelt op bepaalde feestdagen. Bijvoorbeeld een toffe post op social media of een leuk artikel dat qua inhoud aansluit op een feestelijk event. Van Vaderdag en Moederdag tot Valentijn, Pasen, Kerst en Nieuwjaar, je weet vast en zeker een originele twist te geven. Daarbij zoek je naar links tussen deze dagen en jouw aanbod, dan houd je er mogelijk extra leads en sales aan over.

5.    Speel creatief in op het seizoen

Afhankelijk van jouw product of dienst kan ook het seizoen prima gebruikt worden als inhaker. Eigenlijk zijn er altijd wel mogelijkheden. Verkoop je bijvoorbeeld tuinsets en parasols, dan weet je vast een reden te geven aan potentiële klanten waarom ze óók in de winter moeten kopen (bijvoorbeeld korting). Geef je online trainingen dan noem je de beste plekjes om in de zomer lekker buiten de cursus te volgen. Er is vrijwel altijd wel een reden te bedenken waarom jouw product of dienst bij ieder seizoen past!

6.    Kies voor terugkerende rubrieken

Om bezoekers aan je te binden is het leuk om te werken met terugkerende rubrieken. Zo kun je denken aan de ‘tip van de week/maand’ of een interview met een klant of een van je medewerkers. Je kunt je contentkalender overigens altijd nog aanpassen nadat je een tijdje hebt gecheckt welke rubrieken het meest populair zijn. En zie je in je data dat een bepaald artikel het jaren geleden goed deed? Dan kun je die ook gewoon in een nieuw jasje steken en opnieuw onder de aandacht brengen.

7.    Kies voor een contentkalender template

Bij het opstellen van een contentkalender hoef je echt niet vanaf scratch te beginnen. Integendeel, het is veel gemakkelijker om een template te gebruiken en die te personaliseren. Dat scheelt veel tijd en brengt je ook nog eens op nieuwe ideeën waar je misschien zelf niet aan gedacht zou hebben. En daarvoor zit je goed op 365contentkalender.nl. We hebben een uitgebreide template voor je samengesteld met daarin een idee voor iedere dag. Doe er je voordeel mee!